Jak se měl Martin Konvalina na konci roku 2022?
Asi tak jako pokaždé na konci roku, když to řeknu upřímně. Každý rok si říkám, že až přijde ten předvánoční čas, že bude trošku víc času dohnat resty a vyhnat takové ty kostlivce ze skříně, kteří se tam člověku během roku usadí. Nikdy se to ale nepodaří. Tak opět se těším na začátek nového roku, kdy bude snad zase trošku volněji, než přijde sezona. Ačkoliv mám takový pocit, že mě to znovu semele a znovu spadnu do té spirály.
Trápí vás něco?
To, že nemám dostatek času.
Vzpomenete si na moment, jak jste přišel do MATRIXu? Jak jste společnost vnímal?
Určitě jsem vnímal to, že se jedná o lokální firmu a že i člověk, který ji vlastní, je také odsud. Říkal jsem si, že když už jsem takhle blízko, nikam nemusím dojíždět a dožadovat se pořád něčeho na dálku a podobně, tak ty věci budou mít jiný spád a bude to fungovat rychleji. Na MATRIXu se mi vždy líbilo a pořád líbí, že prostě stojí na více nohou. Když se ekonomická situace či celková situace na trhu v některém z těch segmentů zlomí, je vždycky jisté, že ty ostatní ji podrží. Takhle se to za těch pět a půl roku dělo. Nicméně jsme nedošli ani v jednom stádiu do chvíle, že by měl někdo tu nohu opravdu zlomenou. Ani Hotel Studánka, který se s tím asi nejvíc musel potýkat v koronavirové době, ale ustál to bez ztráty kytičky.
Jak pevná je tedy noha Dřevocentra?
Vzhledem k tomu, že se opírá o celý stůl coby MATRIX, tak hodně pevná. Dřevocentrum CZ je firma zdravá, výdělečná a máme i nějaký směr, jakým způsobem chceme obchod dělat. Myslím si, že díky tomu, že jsme na trhu unikátní v rozsahu, v jakém to skutečně děláme, disponujeme i značně velkou zákaznickou základnou. A jestliže se na trhu vyloženě něco nezlomí, jako že by se musela výstavba totálně zastavit, což si nemyslím, že až tam situace dospěje, prodej přes naši firmu bude stále pokračovat.
Došlo u vás k poklesu prodeje?
Ve stavebnictví celkově došlo k poklesu prodejů a jsou společnosti, které vám řeknou, že jejich poklesy byly třiceti až čtyřicetiprocentní oproti standardnímu období jiných let. Každopádně u Dřevocentra od července nedocházelo k dalšímu zásadnímu poklesu denních tržeb, a to i s přihlédnutím na to, že se ceny snižovaly. To znamená, že pokud bychom prodávali stále stejný objem, tak by měly padat i denní tržby, ale ty se držely stále na stejné úrovni. Je také vidět, že Dřevocentrum jako firma, která se specializuje na prodej dřevařských materiálů, má stále svůj sortiment. Kdežto ostatní, kteří ho mívají jako doplňkový, viz třeba stavebniny, pak tento sortiment ořežou velice rychle a běžný zákazník si ho tam nekoupí. Mapujeme, co a jak dělá konkurence, a zjistili jsme, že základní sortiment, který běžně mívali, třeba nemají dostupný. Buď ho úplně utlumili, nebo ho mají pouze na objednávku.
Mohl byste to ještě více rozvést?
Dnes máme v Dřevocentru patnáct středisek, ale už na začátku letošního roku otevřeme v Kolíně šestnácté. To bude fungovat jako klasické prodejní místo, ale zároveň se stane jedním z těch dvou centrálních skladů. Ve všech těchto šestnácti pobočkách bude svým rozsahem nabízet zákazníkovi naši maximální nabídku všeho materiálu. Víme ale, že například střední Čechy nemáme stále pokryté naší prodejní sítí, a nedosahují tam ani naše prodejní aktivity. A tak jsme přemýšleli, jak ještě pokrýt zbývající území, abychom se vlastně stali rozsáhlou prodejní sítí po celé České republice. Vytipovali jsme si proto pět nových lokalit, kde bychom chtěli otevřít další „velkotonážní“ střediska standardního formátu. Zároveň s tím jsme ale vymysleli strategii, která nám umožní dostat se k zákazníkům blíže do míst, kde se nevyplatí vybudovat tato velká střediska. Tam by měla vzniknout právě menší střediska, která budou logisticky rychle zásobena z centrálních skladů, kam zákazník může přijít a učinit objednávku na konkrétní zboží. A prakticky dle sloganu Dnes objednáte, zítra dodáme by v nějakém takovém tempu byla jeho objednávka zkompletovaná a přivezena k jeho plné spokojenosti. Tato lehčí střediska by mohla fungovat jak na úrovni okresních měst, tak třeba i s deseti tisíci obyvateli. Vše, co podnikáme, má vést ke zlepšení spokojenosti zákazníka.
Kam se Dřevocentrum CZ pod vaším vedením posunulo? Jste na něco pyšný?
Určitě na rozšiřování prodejní sítě. Od mého příchodu jsme otevřeli čtyři pobočky, nyní připravujeme pátou. Máme chuť otevírat rychlejším tempem, ale bohužel je to omezené možností, ať nájmu, nebo nákupu nemovitostí, které by byly vhodné pro náš druh podnikání. Dalšími viditelnými kroky posunu vpřed jsou investice do areálu, do zkvalitňování obsluhy zákazníků – hlavně se jedná o manipulační techniku, vybavení hal, nové regálové systémy… Je to proto, aby nabídka mohla být jednak širší a jednak aby zboží nebylo znehodnocováno, třeba povětrnostními podmínkami apod. Toto zákazníci určitě vnímají velice pozitivně a kde se nám to podařilo aplikovat, setkalo se to s pozitivní odezvou.
V jakém počtu zákazníci navštěvují pobočky Dřevocentra?
Zákazníci si k nám pořád nacházejí cestu. Obraty jdou stále nahoru a saháme už přes půlmiliardovou hranici, což byla nějaká naše prvotní meta, kterou jsme si tady s panem Burianem řekli v roce 2017. Momentálně už máme naplánovanou další metu, kam bychom se chtěli posunout v dalších pěti letech.
Prozradíte, jaké plány máte vymyšlené ve spojitosti s takzvanou DŘEVOLUCÍ?
V minulém roce jsem představil novou prodejní strategii, jak bych si představoval prodej dřevařských materiálů v nějakém horizontu následujících pěti deseti let, protože přeci jen dochází k velkému využívání elektronických nástrojů pro nákupy, tedy e-shopů. Ten náš už provozujeme dva a půl roku. Každopádně celá strategie se bude opírat o dva naše centrální sklady, jeden pro Čechy a druhý pro Moravu. Odtud budeme zajišťovat zásobování ostatních velkých skladů a nově také menších výdejních míst, která vzniknout tam, kde není tak velká populace a neuživila by se zde velká střediska.